Samiske vokaltradisjoner, blant de eldste i Europa, har møtt utfordringer på grunn av historisk undertrykkelse og marginalisering fra majoritetskulturene i Norden. Til tross for en oppblomstring av samisk kommersiell musikk, har tradisjonelle praksiser blitt truet, og er nesten helt fraværende i formelle utdanningsmiljøer. Prosjektet "Singing Maps" har som mål å bevare og fremme den tradisjonelle musikalske arven til det samiske folk, med fokus på samisk sang og joik. Det søker å engasjere samiske ungdommer i deres kulturelle røtter ved å bygge kunnskap om tradisjonelle læringspraksiser og sikre deres tilstedeværelse i nordisk musikkutdanning. Ved å undersøke spørsmål som kulturell bærekraft, urfolkets motstandsdyktighet, eierskap til arv og musikalsk identitet, utforsker "Singing Maps" hvordan samisk musikk kan deles og videreføres gjennom moderne utdanningsplattformer og nettbaserte læringssamfunn.
"Singing Maps"-prosjektet samler samiske kulturformidlere, pedagoger og forskere fra hele Norden for å skape en unik nettplattform som vil fungere som et levende arkiv og læringsknutepunkt for samiske musikalske tradisjoner. Nettplattformen, designet i samarbeid med samiske medforskere, vil tilby videotutorials, forestillinger og profiler av kulturformidlere, som lar brukerne interagere med innholdet og med hverandre. Plattformen vil fungere som et digitalt fellesskap hvor lærende kan skape innhold, knytte forbindelser med andre, og få tilgang til samisk musikk fra ulike regioner.
Dette prosjektet har ikke bare som mål å bevare truet samisk musikk, men også å skape etiske rammeverk for å dele denne arven. Ved å undersøke tradisjonelle samiske læringspraksiser søker prosjektet å forstå hvordan musikk har blitt undervist gjennom generasjoner og hvordan den ansvarlig kan deles med den yngre generasjonen. I tillegg legger prosjektet vekt på å dekolonisere musikkutdanningen ved å sikre at samiske stemmer er representert i globale diskusjoner om urfolks musikkutdanning.
There is an increasing awareness in the Nordic countries and worldwide of an urgent need to bring Indigenous musics into classrooms to sustain ancient cultural practices in danger of extinction, redress historical injustices, fulfill national curricular goals, and foster cultural resilience. This proposal aims to build knowledge of traditional learning practices to support broader participation of Sámi adolescents in musical heritage. It will do this by investigating key issues surrounding cultural sustainability and Indigenous resilience such as tradition and renewal, heritage ownership, rites of passage, and cultural identity in the Sámi context. In collaboration with culture bearers from across the Nordic region and a wide international network of Higher Learning institutions, this study will provide an empirical basis to better understand the ways in which Indigenous music has been and may be effectively shared with young people. These perspectives will form the basis for the development and implementation of a first-of-its-kind online music learning community for use in secondary education in Norway, Finland, and Sweden. As such, this project will engage Sámi adolescents in living musical communities, strengthen cultural resilience, and secure a sustainable Sámi voice in Nordic music education.
The project has four specific objectives:
1) Build knowledge of traditional learning practices and perspectives on sharing of cultural heritage among of Sámi culture bearers in Norway, Sweden, and Finland
2) Establish ethical standards and frameworks for responsible sharing of traditional music that positions the Sámi context in an international Indigenous comparative perspective
3) Develop online music learning resources and practices collaboratively with culture bearers and their communities, and
4) Evaluate the effectiveness of the dedicated online learning community platform to support Sami adolescents’ cultural resilience through school music education