91 antall prosjekter

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Safe and flexible marine infrastructure for ammonia transfer and storage

ECOnnect har utviklet system (IQuay) for overføring av flytende naturgass, som bruker fleksible flytende slanger. Mens tradisjonelle løsninger for dette krever enorme havneanlegg, reduserer IQuay kostnader med opptil 50-80%, og eliminerer miljøbelastningen ved å bygge storsilt havneinfrastruktur....

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Oslo

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Maritim ITS: Digitalisering, sikkerhet og effektiv samhandling i transportsektoren

Vi ønsker gjennom en serie med arrangement å belyse hvordan nye digitale løsninger, automatisering og standardiserte operasjoner kan skape en tryggere, mer effektiv og mer bærekraftig transportsektor, med vekt på kommunikasjon mellom skip og havn, og havner som knutepunkt i transportkjeden. Arang...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2025-2025

Sted: Oslo

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Advanced Prognostic Condition Monitoring System for Rotating Machinery using Contactless Sensors Integrated with Operational Modal Analysis

«Torsion»-prosjektet har som mål å gjøre det enklere å overvåke tilstanden til roterende maskineri i marine miljøer ved å bruke avanserte, kontaktløse sensorer. Ved å analysere dataene kan vi oppdage endringer i systemet for å diagnostisere og forutsi feil. Tidligere tester har vist at måling av ...

Tildelt: kr 9,1 mill.

Prosjektperiode: 2025-2029

Sted: Buskerud

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Plattform for autonome KI-agenter i maritim næring

Kunstig intelligens endrer hvordan vi jobber på sjøen, og norsk maritim sektor må følge med i utviklingen for å beholde sin sterke posisjon. DNV Maritime, som sertifiserer og klassifiserer skip over hele verden, har allerede tatt flere skritt inn i KI-alderen. De har utviklet systemer som kan for...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2029

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

COntinuous, Modular and adaPtive Assurance of complex SystemS

Med stadig mer omfattende bruk av integrert programvare, automatisering og kommunikasjon får moderne produkter stadig mer kompleks oppførsel. Det er nødvendig for ønsket funksjonalitet, men introduserer også ny risiko som må ivaretas på nye måter. Dette blir en enda større utfordring for systemer...

Tildelt: kr 15,7 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

LNGameChanger - Making LNG a Permanently Viable Fuel Under the 2050 Maritime Transport Emission Constraints

Internasjonal skipsfart transporterer rundt 80 prosent av alle handelsvarer, og står for rundt tre prosent av verdens totale utslipp av drivhusgasser. Mens etterspørselen av flytende naturgass (LNG) bare utgjør omtrent 4 prosent av alt drivstoff, er antallet LNG-drevne skip spådd å øke med overga...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Møre og Romsdal

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

BZERO - Periodically Unattended Bridge

BZERO-prosjektet har som mål å transformere fergeoperasjoner ved å utforske gjennomførbarheten av et et periodisk ubemannet brokonsept. Denne innovasjonen lar ferger navigere uten konstant menneskelig tilsyn under verifiserte sikre forhold, samtidig som de opprettholder eller overgår dagens sikke...

Tildelt: kr 13,6 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

BærEkraftig HAVbrukslogistikk gjennom Effektiv fôrdistribusjon og miljøvennlige skip

BeHAVE skal utvikle bærekraftige logistikkløsninger for fremtidens havbruksnæring, med fokus på hvordan fôrdistribusjon kan gjøres mer effektivt enn det som er tilfelle i dag. Prosjektpartnerne har identifisert et tydelig behov og ønske om å utvikle et helt nytt verktøy for logistikkoptimering....

Tildelt: kr 7,6 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Haugesundkonferansen aktiviteter i maritim uke 2025

Haugesundkonferansen arrangeres normalt en gang i året. I 2024 ble den arrangert i forbindelse med Maritim uke. Konferansen er et fundament i Maritim uke. Maritim uke 2024 var en suksess med over 1000 deltakere og ca 50 arrangementer innen maritim virksomhet. Haugesundkonferansen er en viktig a...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2025-2025

Sted: Rogaland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Nor-Shipping ettermiddagsarrangement om nye løsninger innen maritim IKT og effektivisering av maritime operasjoner.

Bedre planlegging og koordinering med bruk av standardiserte digitaliserte løsninger for informasjonsdeling mellom havner og skip kan redusere drivstofforbruk med rundt 10 prosent. Digitale løsninger vil gjøre maritime operasjoner langt mer effektive, og vil kunne effektivisere den multimodale tr...

Tildelt: kr 92 999

Prosjektperiode: 2025-2025

Sted: Oslo

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

SALT25 - Support of 1st International Symposium on Air Lubrication Technologies

Upon successful two closed workshops on air lubrication in cooperation with NTNU and UC Berkeley, it became evident that there is a need for an open symposium where academia and research institutes that are working on the topic can present their findings. The results of several projects supported...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2025-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Collaborative User-centred Engineering of Digital navigational tools

CUED-prosjektet er dedikert til å takle problemet med skipskollisjoner ved å rekonstruere digitale brosystemer for å tilpasse seg den virkelige praksisen og menneskelige ytelsesvariasjoner til vaktholdere. Dette initiativet fokuserer på å styrke menneskelige faktorer og integrere beste praksis fo...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Batteri i Havbruksflåten

Elektrifiseringen av havbruksnæringen er godt i gang, men det er fortsatt langt igjen før lokalitetsbåter og servicefartøy er omstilt til fornybar energi. Batteridrift er en løsning for økt andel fornybar energi, men kort rekkevidde og mangel på ladeinfrastruktur er hindringer. Prosjektet Batte...

Tildelt: kr 8,6 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Improving the Operability of Gangway Systems Using an X-band Radar for Short-term Ship Response Predictions

Norges maritime industri er anerkjent globalt for sin ekspertise innen utvikling av spesialiserte skip og offshore-strukturer, spesielt for krevende operasjoner der sikkerhet og miljøvern er sentrale prioriteringer. Etter hvert som offshore-operasjoner blir mer komplekse, har sikker forflytning a...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Møre og Romsdal

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

BLUE SHIFT—Transforming Efficiency of Aquaculture Vessel Operations through Interpretable Decision Support

Akvakulturservicefartøy spiller en nøkkelrolle i sjømatnæringen og utfører varierte oppgaver, fra transport av fisk til behandling og rengjøring. Disse fartøyene står imidlertid overfor store utfordringer med å håndtere energiforbruket effektivt, særlig under skiftende vær- og driftsforhold. BLUE...

Tildelt: kr 11,4 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Møre og Romsdal

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

WAPS-IT: Wind-Assisted Propulsion Systems International Training Program

Vindassistert propulsjonssystemer (WAPS) utnytter vind gjennom seil på skip. WAPS tilby pålitelig alternativ fremdrift som kan bidra vesentlig til reduksjon av energiforbruk og assosierte klimagassutslipp, men også til effektivt opptak av grønnere drivstoff ved å senke deres kostnad- og volum-byr...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Causal Inference for root Cause Analysis in Drydocking Activities

En av de mest kritiske operasjonene for et skip er når det dokkes på et verft. Prosjektene er ekstremt kostbare og komplekse. Uforutsette forsinkelser kan lamme et rederis timeplan og bunnlinje. Derfor har skipseierne ikke råd til å være uten VesselMan, en ledende leverandør av skybaserte løsning...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Nuclear Propulsion for Merchant Ships II

Å løse dekarbonisering utfordringen for store skip krever en tverrfaglig innsats. NuProShip II adresserer derfor forskingen fra forskjellige vinkler og forskningsmål. Fra det første prosjektet, NuProShip I, har vi identifiser en rekke nukleære reaktorer som tilfredsstiller en lang rekke kriterier...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Ship Efficiency Assessment through Performance in Realistic Marine Environments

På samme måte som elektriske husholdningsapparater har en obligatorisk energieffektivitetsvurdering, trenger skip også en måte å måle energieffektiviteten på en måte som muliggjør sammenligning mellom forskjellige, men lignende skip, og for å overvåke endringer i energieffektivitet over tid. Effe...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

NextShiPP - Next Generation Ship Power Prediction

Det grønne skiftet med overgangen fra fossilt drivstoff til nullutslipp har økt viktigheten av nøyaktige effektberegninger for skip. For eksempel så vil et skip med batteridrift ha lavere rekkevidde enn et skip med tradisjonelt drivstoff, da er det viktig å ha nøyaktige estimater på effektbehov i...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2025-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Fusing AI and Ship Hydrodynamics for Next-Gen Voyage Optimization

Målet for FUSE er å utvikle kunnskap og metoder for energieffektive og trygge skipsoperasjoner ved å kombinere KI og skips hydrodynamikk som muliggjør raske utslippsreduksjoner fra den globale flåten gjennom neste generasjons ruteoptimalisering. Hovedideen er å utvikle metoder for mer nøyaktige...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

TWinYards – Scaling up for offshore wind at Norwegian yards: Efficient operations through digital twins and artificial intelligence

I løpet av de neste tiårene skal det bygges og driftes mange havvindmøller, noe som er viktig for å få til det grønne skiftet. Dette gir mange muligheter for norske verft. Norge er kjent for å være best i verden på design og produksjon av maritimt utstyr, og vi har gode forutsetninger for å lykke...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Sailing with wind-assisted propulsion in realistic wind conditions

Store skip (over 5000 bruttotonn), som containerskip, bulkskip og tankskip står for ca. 90% av karbondioksidutslippene (CO2) forårsaket av den maritime sektoren i dag. For denne typen fartøy er nullutslippsløsninger, som elektrifisering, ikke lett tilgjengelige. Det er derfor avgjørende å finne a...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

The International Association of Maritime Economists Conference 2025 hosted by NHH

The Norwegian School of Economics (NHH) is set to host the International Association of Maritime Economists (IAME) conference in 2025. This event marks an important milestone in both NHH’s and Bergen’s longstanding maritime tradition, as it will be the first time the conference is held in Norway....

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Digital Fuel Passport

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har satt et mål om å redusere klimagassutslippene (GHG) fra skipsfarten med 50 % innen 2050 sammenlignet med 2008-nivået. For å oppnå dette, innfører IMO avkarboniseringsregler, inkludert bruk av alternative drivstoff og krav om å regne ut drivstoff...

Tildelt: kr 8,5 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Assessment of ship hull Integrity based on a Digital Twin

Maritim- og offshoreindustrien har etterlyst en mer strukturert metode, som utnytter dagens teknologiske potensial, for å registrere og få tilgang til informasjon om fartøyets skrogtilstand. Utviklingen av en digital tvilling for vurdering av fartøyets skrogtilstand er et svar på dette som har fl...

Tildelt: kr 14,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

SteelWave High Volume Wireless Communication Platform for Steel Environments (HWC-SE)

Trådløs kommunikasjonsrevolusjon i maritim industri Scandinavian Reach Technologies leder et banebrytende prosjekt for trådløs kommunikasjon i stålkonstruksjoner, som skip. ScanReach fokuserer på å forbedre sitt produkt for trådløs tilkobling om bord (OWC) for å møte de økende kravene fra den ma...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Autonomous Underwater System for Targeted Assessment and Repair

Prosjektet AQUASTAR søker å utvikle teknologi som muliggjør lokalisering og reparasjon av hull i oppdrettsnøter. Dette omfatter bruk av ubemannede undervannsfartøy samt utvikling av systemer for automatisk deteksjon av hull, hullreparasjonsverktøy og styringssystem for både undervannsfartøy og en...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Arrangementsstøtte til konferansen MTEC/ICMASS i 2024

Som del av forskningssamarbeidet mellom Norge og Singapore har MTEC-konferansen (International Maritime-Port Technology Conference) vært arrangert stort sett annethvert år i henholdsvis Singapore og Norge. Det er bestemt at MTEC 2024 skal holdes i Trondheim i dagene tirsdag 29. og onsdag 30. okto...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

System for kontinuerlig monitorering av utslipp på skip

I prosjektet N2OCEMS skal det utvikles en gassanalysator og et prøvetakingssystem som måler faktiske utslipp av miljøgasser på skip. Analysatoren skal demonstreres i et pilotanlegg. Gassene som skal måles er N2O i tillegg til de vanlige gassene for utslipp, som CO, CO2, NO, NO2, SO2 og CH4. Ved i...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Oslo